Een thought leader is een individu of een organisatie die wordt erkend als expert, niet alleen vanwege diepgaande kennis en expertise, maar ook vanwege het vermogen om voortdurend innovatieve ideeën, inzichten en perspectieven te bieden die bijdragen aan de vooruitgang van hun sector. In dit artikel gaan we dieper in op de kansen die podcasting biedt om jouw thought leadership te etaleren.
Podcast inzetten
Er zijn verschillende manieren om jezelf te profileren als thought leader. Het schrijven van een blog, het hosten van webinars en het delen van video’s en whitepapers zijn hier uitstekende voorbeelden van.
Tegenwoordig gebeurt dit veel vaker in de vorm van een podcast. Het medium leent zich er uitstekend voor. Podcasts stellen je in staat om diepgaande gesprekken te voeren over onderwerpen die relevant zijn binnen jouw expertisegebied. Door het voeren van gesprekken met andere experts, het delen van inzichten en ervaringen, en het bespreken van actuele ontwikkelingen, kun je laten zien dat je een autoriteit bent binnen jouw vakgebied.
Voorbeelden van Thought Leadership Podcasts
Allemaal leuk en aardig, maar misschien is het goed om een paar voorbeelden te noemen uit de praktijk. Een goed voorbeeld is de podcast van Andrew Huberman, host van de #1 gezondheidspodcast ter wereld. Huberman, neurowetenschapper, gaat in deze podcast iedere aflevering in op een ander interessant onderdeel van (mentale) gezondheid.
Gary Vaynerchuk, ondernemer en social media pionier, deelt in zijn podcast ‘The GaryVee Audio Experience’ zakelijke inzichten, marketingstrategieën en adviezen over ondernemerschap.
Iets dichter bij huis is Arie Boomsma een interessant voorbeeld. In zijn podcast ‘Over Routines’ spreekt hij met verschillende mensen over hun dagelijkse routines. Naast een podcast is er inmiddels ook een boek van zijn hand verschenen over dit onderwerp.
Checklist: ‘Ben jij al een thought leader?’
Thought leadership wordt in de loop van de tijd opgebouwd door consistente en waardevolle bijdragen. Regelmatig inzichten delen, deelnemen aan discussies en hoogwaardige inhoud produceren zijn essentieel voor het vestigen en behouden van jouw positie als autoriteit.
Vroeger werd je een autoriteit door het schrijven van een column in een gerenommeerde krant of door te verschijnen in een talkshow. Nieuwe communicatiemiddelen en -kanalen geven ons de mogelijkheid om op een laagdrempeligere manier onze stempel te drukken.
Kan jij alle vinkjes zetten in de checklist hieronder? Dan ben jij een echte thought leader. 😉

Wij helpen je!
In een strategiesessie gaan we jouw podcast(serie) zo neerzetten dat jouw expertise maximaal wordt uitgelicht. Ben jij klaar om jouw visie te delen? Stuur ons een berichtje of maak gebruik van de contactknop!