Podcast Monitor – 10e editie

Podcast Monitor - Pim van der Heide en Dylan Thesingh in gesprek.

De Podcast Monitor wordt periodiek gepubliceerd door onderzoeksbureau MarktEffect. Wij zetten in dit blog de belangrijkste uitkomsten voor jou op een rij.

De 10e editie van dit onderzoek werd uitgevoerd in december 2023 onder een nationaal representatieve groep van 2.185 respondenten. De cijfers blijven ten opzichte van de voorgaande onderzoeken redelijk stabiel. Zo gaf 48% van de respondenten aan weleens naar een podcast te luisteren. Dit was in juni 2023 49% en in november 2022 46%.

Ontspanning

Ontspanning is, net als in eerdere versies van de Podcast Monitor, de meest genoemde reden om naar een podcast te luisteren. De top 5 bevat verder amusement, volgen van interessante personen, persoonlijke ontwikkeling en op de hoogte blijven van het (laatste) nieuws.

Verschil man en vrouw

Er is een duidelijk verschil in de populairste podcastcategorieën tussen man en vrouw. Waar de top 3 bij mannen bestaat uit Nieuws en politiek, Sport en Technologie, bestaat de top 3 bij vrouwen uit Gezondheid, Psychologie en Misdaad/True Crime.

De Podcast Monitor laat daarentegen ook zien dat mannen en vrouwen het eens zijn over het feit dat een interessant onderwerp het allerbelangrijkste aspect is bij het uitkiezen van een podcast.

Aandachtspunten zakelijke podcast

Mensen luisteren naar zakelijke podcasts omdat ze leerzaam/interessant zijn, voor het bijhouden van kennis en om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen. Volgens de respondente is het belangrijk dat jouw zakelijke podcast relevante zaken bespreekt, inhoudelijk de diepte in gaat, de actualiteit meeneemt, objectief is, met nieuwe informatie komt en inspireert.

Denk jij na over een podcast voor jouw organisatie? We denken graag met je mee. Stuur gewoon even een berichtje!

On Demand

Vroeger zaten er mensen aan de radio gekluisterd om G.B.J. Hiltermann De Toestand In De Wereld te horen bespreken. Podcasts zijn in de regel niet live en worden on demand geluisterd. De mobiele telefoon is het apparaat dat verreweg het meest wordt gebruikt voor het beluisteren van podcasts. Ruim 71% van de respondenten luistert via dit device. Bijna een kwart van de mensen gebruikt een pc/laptop om naar podcasts te luisteren. Andere populaire devices zijn de tablet, de autoradio en de Smart TV.

Daarnaast zijn Spotify en Youtube de grote winnaars wat betreft de gebruikte platforms. De populariteit van het kijken naar podcasts is toegenomen. Waar bij het vorige onderzoek 55% van de respondenten aangaf geen interesse te hebben in het bekijken van een podcast, was dat nu nog maar 50%. Dat betekent ook dat de helft van de respondenten aangaf erg veel of enige interesse te hebben in het bekijken van podcasts.

Retentie

64% luistert een podcastaflevering (bijna) helemaal af. 80% luistert een podcast in ieder geval tot halverwege. 5% van de ondervraagden geeft aan alleen het begin van een aflevering te beluisteren.

Maar wat is dan de ideale lengte van een podcast? De ideale podcastduur is voor het grootste deel van de luisteraars tussen de 15 en 30 minuten. 28% prefereert iets langere podcasts die minimaal 30 minuten en maximaal 45 minuten duren.

Meer van dit?

Volg ons op Instagram en LinkedIn en blijf op de hoogte! Vrijblijvend in gesprek gaan over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Stuur ons een berichtje of gebruik de contactknop hieronder.

Sharing is caring!