YouTube staat al jaren bekend als hét platform voor video-inhoud, maar wat velen misschien niet weten, is dat het ook de populairste dienst is voor het beluisteren van podcasts in de VS. Volgens recente gegevens van Edison Podcast Metrics kiest maar liefst 31% van de wekelijkse podcastluisteraars (vanaf 13 jaar) YouTube als hun belangrijkste platform voor het luisteren naar podcasts. Daarmee staat het platform boven Spotify (27%) en Apple Podcasts (15%). Edison Podcast Metrics is de enige meting die daadwerkelijk het luisteren naar podcasts meet, in plaats van alleen downloads, en doet dit over alle netwerken, shows en platforms heen. Deze cijfers maken het nog indrukwekkender.
Een paar jaar geleden zou YouTube wellicht een onwaarschijnlijke keuze zijn geweest voor het luisteren naar podcasts. Het platform was immers vooral bekend vanwege video-inhoud zoals muziekvideo’s, tutorials en vlogs, terwijl podcasts vooral geassocieerd werden met audio-only platforms zoals Spotify en Apple Podcasts. Maar naarmate de wereld van podcasting zich heeft ontwikkeld, heeft YouTube zich gepositioneerd als een belangrijke speler in de podcastruimte en dat komt vooral door de opkomst van video-podcasts.
Waarom YouTube bijzonder aantrekkelijk is voor jongere generaties
Een van de belangrijkste redenen voor de populariteit van YouTube als podcast platform is de enorme groep jongere luisteraars die wekelijks afstemmen, vooral Gen Z. Uit het Gen Z Podcast Listener Report blijkt dat maar liefst 84% van de Gen Z-ers die maandelijks naar podcasts luisteren, ooit een podcast met een video-component heeft beluisterd of bekeken. Dit geeft een duidelijk signaal: voor deze jongere generatie is de visuele component van podcasts ontzettend belangrijk.
Voor Gen Z-ers is het de mogelijkheid om hun favoriete podcasters niet alleen te horen, maar ook te zien, die een extra laag van betrokkenheid toevoegt. Maar waarom is dit zo belangrijk? 49% van de Gen Z-luisteraars geeft aan dat video hen helpt om de context en toon beter te begrijpen door middel van gezichtsuitdrukkingen en gebaren. 45% voelt zich meer verbonden met de podcaster(s) wanneer ze de video’s van de shows kunnen bekijken. Dit benadrukt hoe video-podcasts de manier waarop we podcasts ervaren veranderen, vooral voor jongere doelgroepen.
De toekomst van podcasting op YouTube
De voorkeuren van Gen Z en de verschuiving naar video veranderen het podcastlandschap fundamenteel. YouTube lijkt zich in dit nieuwe tijdperk perfect te positioneren, gezien het platform al zoveel visuele content biedt. Podcasters kunnen profiteren van de visuele en interactieve elementen die YouTube biedt, terwijl luisteraars profiteren van een meer dynamische en betrokken ervaring.
Met de groeiende trend van video-podcasts is het duidelijk dat YouTube niet zomaar een bijkomend platform is voor podcastliefhebbers, maar een belangrijke speler in de toekomst van podcasting. Terwijl meer makers video-elementen toevoegen aan hun shows en luisteraars hun content via meerdere formats consumeren, is YouTube onmiskenbaar een van de belangrijkste kanalen voor de podcastwereld van morgen.
Wist je dat…
Wij jouw podcast op verschillende manieren kunnen filmen, zodat je altijd de juiste beelden hebt? Meer weten? Klik dan op de knop hieronder!